fredag 12 augusti 2011

Passion för Arabia kaffekoppar

Jag och flickorna har varit några dagar hos mina föräldrar. Både jag och mamma tycker om att besöka loppisar och vi hade turligt nog tid att besöka både en loppis och en antikhandlare. Fördelen med att gå på loppis där mina föräldrar bor är att man kan hitta Arabia porslin till mycket bra priser. Det har blivit till en tradition för oss att besöka Juthbacka marknad varje år och där kan ju verkligen Arabia vara svindyrt. Under våra rundor på Juthbacka har mitt intresse för gamla Arabia kaffekoppar väckts. De påminner om när min farmor serverade pannkokt kaffe med mjölk ur småa Arabia koppar med fat, till mig och min bror. Det är ett härligt barndomsminne. Jag håller främst utkik efter koppar med svart mönster och hoppas få ihop till en servis med 12 koppar. Speciellt förtjust är jag i koppar från 40-, 50- och 60 talet.

Den här svarta zebran hittade jag hos anikhandlaren. Priset låg på 12 euro men jag fick den nerprutad till 8 eruro då fatet vara lite skadat.



Den här koppen sprang jag på på loppisen och kunde inte motstå den härliga rosa färgen. På formen ser den ut att kunna vara 50-60 tal. Även stämpeln under tyder på att den ska ha varit i produktion någon gång 1949-1964. Den här koppen var i riktigt prima skick och jag fick betala 8 euro även för den här.


Jag hittade även denna halva kopp, med halv menar jag att den inte hade något fat. Tidigare har jag undvikit att köpa bara en del men jag har lärt mig att man ett tu tre kan hitta den andra delen fortare än man anar. Den här koppen påminner också väldigt mycket om min farmor då hon hade en sådan här som hon drack ur.

 Boken Keräilijän  aarteet-Arabian kahvikuppeja ja mukeja av Sirpa Westerholm har varit till stor hjälp för mig. Här finns bilder och beskrivningar på olika koppar och även en förteckning över vilka stämplar som Arabia använt sig av under olika produktions år. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar